Asiakastarina

Mikä on pitkäaikaisen asiakassuhteen salaisuus? - Asiakastarina Misawa Homes of Finland

Smartom on Misawan kumppani automaatioratkaisuissa ja tarjoaa Misawalle esimerkiksi ennakkohuoltoa, kunnossapitoa ja elinkaaripalveluita. Vuosia kestänyt yhteistyö lähti alun perin siitä, kun Misawa etsi kumppania päivittämään automaatiojärjestelmiään.

Mikä on pitkäaikaisen asiakassuhteen salaisuus? - Asiakastarina Misawa Homes of Finland

Smartom on Misawan kumppani automaatioratkaisuissa ja tarjoaa Misawalle esimerkiksi ennakkohuoltoa, kunnossapitoa ja elinkaaripalveluita. Vuosia kestänyt yhteistyö lähti alun perin siitä, kun Misawa etsi kumppania päivittämään automaatiojärjestelmiään.

Misawa Homes of Finland on Mikkelissä toimiva sahalaitos, joka on osa japanilaista Misawa Homes Groupia. Misawan saha on perustettu vuonna 1994.

”Misawa rakentaa noin 5000 taloa ja noin 8000 asuntoa vuodessa. Meitä on Mikkelissä tällä hetkellä 37 ja työskentelemme kahdessa vuorossa”, kertoo Misawa Homes of Finlandin tehdaspäällikkö Pasi Lähdelahti.

Automaatiojärjestelmien päivittäminen

Misawan automaatiojärjestelmät olivat olleet samoja sahan perustamisesta asti eli yli 15 vuotta vanhoja. Misawa tarvitsi kipeästi kumppania päivitykseen ja oli kuullut Smartomista suositusten kautta.

”Olisi ollut aikamoinen riski pitää tätä vanhaa automaatiota tuotannossa. Varaosien saatavuus oli aika huono jo siinä kohtaa, joten automaatiopäivitys oli välttämätön. Kerroin Smartomille tilanteestamme ja siellä oltiin oikein kiinnostuneita auttamaan”, kertoo Smartomin ja Misawan välisessä yhteistyössä alusta asti mukana ollut Misawa Homes of Finlandin kunnossapitovastaava Mika Maaranen.

Misawan tapauksessa automaatiolla viitataan kappaletavara-automaatioon.

”Automaatiolla varmistetaan, että prosessi sahalla tukista lopputuotteeseen eli lautaan, toimii automaattisesti”, Smartomin perustaja Janne Laari taustoittaa.

Yhteistyö aloitettiin testaamalla yhden tuotantolinjan automatisointia.

”Hommat alkoivat toimimaan hyvin ja Smartomin väki tuli meille tutuksi. Päätimme jatkaa yhteistyötä ja seuraavina vuosina aloimme linja kerrallaan modernisoimaan vanhoja automaatiojärjestelmiämme”, Maaranen toteaa.

Turvallisuutta tuotannon tehokkuudesta tinkimättä

Tavoitteena Smartomin ja Misawan välisessä yhteistyössä on automaatiojärjestelmien modernisoinnin lisäksi turvallisuuden parantaminen.

”Idea riskienarvioinnista tuli Smartomilta. Oli erityisen tärkeää selvittää, minkälaisia turvaratkaisuja tarvitaan” Maaranen kertoo.

Smartom on tuonut turvallisuutta uudella teknologialla kuten valoverhoilla ja turvakameralla.

”Jos laittaa käden liian lähelle linjaa, valoverho pysyttää linjan välittömästi. Sama toimii myös toisinpäin: jos linjasta tulee esimerkiksi lauta valoverhoverhosta ohi, tuotantolinja pysähtyy. Se on kuin näkymätön aita, joka pysäyttää laitteen liikkeen. Tällöin ei pääse sattumaan vahinkoa”, kuvailee Misawa Homes of Finlandin vuoronvetäjä Olli Karstunen Smartomin tuomia turvallisuustoimia.

Toinen esimerkki uudesta turvallisuutta lisäävästä teknologiasta on turvakamera. Kamera havaitsee, mikäli turva-alueelle tulee muutoksia, jolloin se osaa pysäyttää linjan.

”Tällaisia turvakameroita ei minun tietääkseni ole hirveästi käytössä käyttö- tai aluevalvonnassa”, Karstunen ihastelee.

Japanilaisomisteiselle Misawalle työntekijöiden turvallisuus on ensiarvoisen tärkeää, mutta samalla tuotannon tehokkuuden säilyttäminen on välttämätöntä. Laari kertoo Smartomin jakavan samat arvot: ”Kulmakivi automaatiojärjestelmien modernisoinnissa on, että emme vaikeuta operaattoreiden työtä, vaan työtä voi tehdä vähintään yhtä tehokkaasti, mutta turvallisemmin.”

Rauhalliset yöunet taattu

”Smartom on tehnyt luotettavasti automaatiotyöt. Nyt meidän on helppo kehittää tästä eteenpäin Smartomin kanssa. Voimme tehdä helposti ohjelmistomuutoksia, jotka vaikuttavat tuotantoon, turvallisuuteen ja toimivuuteen”, Maaranen kehuu.

Smartom on onnistunut tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja kuten intuitiivisen käyttöpaneelin, josta automaatiojärjestelmiä on helppo ohjata.

”Smartomin tekemä automaatiopäivitys on antanut paljon mahdollisuuksia tehdä muutoksia, jotka eivät aiemmin olisi olleet mahdollisia. Smartom toi meille esimerkiksi käyttöpaneelin, johon he rakensivat helppokäyttöisen käyttöliittymän”, Karstunen kertoo.

Smartom on tuonut Misawalle turvaa ja luottoa siihen, että kaikki järjestyy.

”Ajattelen omalta kohdalta näin kunnossapitovastaavana, että on myös aikamoinen turva, että on joku, jolle voi soittaa. Kyllä se yöunia rauhoittaa”, Maaranen tunnustaa.

Mikä saa Misawan valitsemaan Smartomin aina uudelleen?

”On ollut tosi välitöntä ja helppoa tehdä Smartomin kanssa töitä. Palvelu toimii todella nopealla aikataululla ja sovitusta pidetään kiinni. Joustavuus on toinen tärkeä asia. Smartomilla ollaan valmiita auttamaan tarvittaessa viikonloppuisinkin. Apua saa aina, kun tarvitsee”, Karstunen kiittelee.

Misawan luotto Smartomin monialaiseen osaamiseen on vankkumaton.

”Kukapa sitä hyvää vaihtaisi pois. Kyllä luotettavuus on ykkösjuttu ainakin minulle henkilökohtaisesti. Kyllähän Smartom ja Janne ovat aika luonnonlahjakkuuksia automaatiopuolella”, Maaranen kehaisee.

”On aika velho”, Karstunen yhtyy.

”Jatkoa odotellessa ja ensi kesän projektia suunnitellessa”, Maaranen ja Karstunen toteavat hymyssä suin.